^ Do Góry

 


 

Innowacje

 

„Gramy, czytamy, liczymy- wykorzystanie piłek eduball w edukacji wczesnoszkolnej” to innowacja programowa realizowana w roku szkolnym 2016/2017 w klasie I i II „b” przez Małgorzatę Ruzik i Zofię Rychlik

 

Analizując wyniki diagnoz dotyczących stylu uczenia się uczniów edukacji wczesnoszkolnej zaobserwowałyśmy, że w naszej szkole dominującym stylem uczenia się są ruchowcy i wzrokowcy. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów, postanowiłyśmy wykorzystać jedną z najciekawszych dziecięcych zabawkę – piłkę, która ułatwi zdobywanie nowej wiedzy przez ruch i obserwację, a potrzeba ruchu jest u dzieci wrodzona i nie trzeba ich nakłaniać do ćwiczeń z piłką. Piłki edukacyjnych eduball są ciekawym środkiem dydaktycznym, który można wykorzystać podczas wszystkich edukacji uatrakcyjniając i uprzyjemniając uczniom pobyt w szkole. Piłki sprawią radość, ułatwią komunikacje i pozwolą na lepszą współpracę oraz uwzględnią indywidualne potrzeby ucznia. Bardzo zależało nam na integrowaniu uczniów nie tylko w grupie rówieśniczej ale również na integracji między oddziałami klasowymi, bo najlepszymi przewodnikami dla pierwszaków rozpoczynających naukę w szkole są ich starsi koledzy.

 Nowatorstwo opracowania polega na uatrakcyjnianiu uczniom opanowanie treści z zakresu podstawy programowej zamiast metodami tradycyjnymi, metodą aktywną poprzez wykorzystanie piłek eduball. Piłki kojarzą się przede wszystkim z zajęciami wychowania fizycznego, a my postanowiłyśmy potraktować je jako wspaniałą pomoc dydaktyczną podczas wszystkich edukacji na I najważniejszym etapie kształcenia. Mamy nadzieję, że zabawy z piłkami nie tylko zaspokoją potrzebę ruchu ale ułatwią zdobywanie nowych wiadomości, rozwiną kreatywne i twórcze myślenie, ułatwią naukę czytania i liczenia. Będą również sprzyjać kształtowaniu relacji z innymi, umiejętności współpracy i samokontroli.

 Ułatwią umiejętność pokonywać trudności, radzenia sobie ze zmęczeniem, przeżywania sukcesów i porażek oraz , kontrolować emocje.

 W czasie trwania innowacji będzie prowadzona dokumentacja, na podstawie której będzie można podsumować wnioski dotyczące realizacji założonych celów. Ponadto będzie prowadzona obserwacja uczniów w zakresie realizowania treści innowacji.

 Ewaluacja przeprowadzona zostanie również na podstawie: bezpośredniej obserwacji uczniów, analizie ich wypowiedzi oraz rozmowy z uczniami

 Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej po zakończeniu innowacji.

 

 

 

                                                                                 Opracowała: Małgorzata Ruzik, Zofia Rychlik




"Jem zdrowo"  Od początku roku szkolnego 2015/2016 w klasie Ia realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Jem zdrowo”. Celem innowacji jest ukształtowanie właściwych postaw i nawyków żywieniowych wśród dzieci, zmniejszenie ilości spożywanych cukrów i napojów gazowanych, nakłaniania dzieci do sięgania po wodę mineralną, owoce oraz warzywa. Warto podkreślić, że prawidłowa dieta ucznia, spożywanie śniadań jest punktem wyjścia do jego sukcesu, gdyż spora część przyjmowanych przez niego kalorii przeznaczona jest na zaspokajanie potrzeb energetycznych mózgu.

Innowacyjność zajęć polega na tym, iż uczniowie nie uczestniczą wyłącznie w zajęciach dydaktycznych, ale mają możliwość wspólnego spożywania drugiego śniadania w klasie wraz z wychowawcą.

W drugim semestrze uczniowie dowiedzą się o:

- znaczeniu higieny spożywania posiłków,

- tym, czym jest piramida żywieniowa,

- znaczeniu nabiału w życiu człowieka,

- zaletach picia wody,

- wpływie ruchu na zdrowie i samopoczucie człowieka.

 

Opracowała: Agnieszka Pawełczuk






„Metoda kruszenia w rozwiązywaniu zadań tekstowych

w klasach I – III”

 

Celem nauczania matematyki jest nie tylko wszechstronny rozwój zdolności uczniów i przekazywanie treści programowych, ale w równej mierze –rozwijanie umiejętności myślenia, rozumowania, dokładności i samodzielności. Koncepcja tych zajęć opiera się w większości na założeniu, że uczeń umiejętnie naprowadzony, sam odkrywa rozwiązanie. Rozwiązując zadania o większym stopniu trudności  chodzi o to, aby wyrobić w dziecku pewną matematyczną ciekawość, zwrócić uwagę na coś , czego jeszcze samo na tym poziomie nie dostrzega, prowokować lub zachęcać ucznia do stawiania pytań, nauczyć metody dochodzenia do rozwiązania, zachęcać do dalszego badania. Zadania te pobudzają uczniów do znacznego wysiłku umysłowego, do logicznego rozumowania, ale także rozbudzają ich matematyczne zainteresowania.

 

Opracowała:

Małgorzata Ruzik

 

„Europa bez granic”

Szybki rozwój techniki coraz częściej powoduje, że rzadziej sięgamy po książkę. W szkołach obserwuje się bardzo niski poziom czytelnictwa wśród uczniów, który niestety ciągle spada. Zauważa się u dzieci bardzo słabą technikę czytania oraz problemy z rozumieniem czytanych treści. Uczniowie mają problem z wypowiadaniem się na swobodne tematy, gdyż mają ubogie słownictwo. Z obserwacji wynika, że uczniowie klas I-III, którzy słabiej czytają chętnie słuchają gdy ktoś im czyta. W związku z tym postanowiłyśmy rozbudzić zapał do czytania zarówno u dzieci pewnych siebie, jak i tych mniej wierzących we własne możliwości. Innowacja ma zachęcić dzieci do samodzielnego czytania, jak również do czytania innym na głos oraz wzbogacić wiadomości o krajach europejskich. Poza umiejętnościami czytelniczymi, uczniowie mają możliwość rozwijania umiejętności poznawczych i manualnych przy pomocy różnego typu zajęć wzajemnie się uzupełniających.

Opracowały:

Agnieszka Pawełczuk, Dorota Nosidlak


,,Korelacja treści w rozwijaniu sprawności językowych z języka angielskiego i niemieckiego"

Pomysł tej innowacji zrodził się, kiedy w szkole rozpoczęto naukę języka niemieckiego, obok dotychczasowego jedynego języka obcego - języka angielskiego. Uczniowie zaczęli się skarżyć, że trudno im się tych języków uczyć, że ciągle mylą się im słówka, zwroty. Ta innowacja ma im pokazać, że oba języki wiele łączy, a nie tylko dzieli, ma wspomagać naukę tychże języków, a tym samym podnieść wyniki nauczania. Autorkami innowacji są nauczycielki języków obcych: Patrycja Latta i Urszula Hamerla. Innowacją są objęci uczniowie klasy czwartej, czas jej trwania to rok szkolny 2012/2013. Zajęcia odbywają się co drugi poniedziałek, na siódmej godzinie lekcyjnej. Głównym celem zajęć jest uświadomienie uczniom podobieństw między językami oraz wzbogacenie słownictwa z takich zakresów tematycznych, jak: rodzina, dom, jego otoczenie i wyposażenie, pogoda, ubrania, rodzaje jedzenia i picia, części ciała, sport, samopoczucie. Innowacja zakończy się w czerwcu testem diagnozującym jej efektywność.  

Opracowały:

Urszula Hamerla, Patrycja Latta

"Bezpieczni  w  domu, szkole, na drodze…”

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam,

Pozwól mi działać, a zrozumiem!”

Konfucjusz

   Jak pokazują wyniki badań świadomość Polaków w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa pozostawia wiele do życzenia. Szczególnie jest to widoczne na obszarach wiejskich, gdzie coraz częściej daje się we znaki kryzys ekonomiczny. Jego konsekwencją jest stosowanie w pracach polowych niesprawnych maszyn i uszkodzonego sprzętu rolniczego. Również uczniowie wykorzystują wysłużone, nie zawsze sprawne rowery podczas dojazdu do szkoły i wycieczek rowerowych. Takie postępowanie jest przyczyną wielu nieszczęść i tragedii rodzinnych, których można by było uniknąć zwiększając świadomość społeczną dotyczącą podstawowych przepisów BHP. Jako szkoła jesteśmy szczególnie odpowiedzialni za przygotowanie najmłodszych mieszkańców do odpowiedzialnego funkcjonowania w swoim środowisku. Wpojenie podstawowych nawyków i zachowań związanych z bezpieczeństwem zaprocentuje w przyszłości znacznym spadkiem wypadków, zarówno w pracach polowych jak i zdarzeniach drogowych. Nie mniej ważnym  problemem społecznym jest brak  umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Dotyczy to zarówno młodego pokolenia jak i ludzi dorosłych.

W związku z tym, iż do naszej szkoły uczęszczają uczniowie z trzech miejscowości, a odległość od szkoły dwóch z nich jest znaczna, duża grupa uczniów dojeżdża rowerami lub jest dowożona autobusem szkolnym. W związku ze stwierdzonymi  licznymi przypadkami dojazdu na rowerze uczniów klas I – III pod opieką starszych, postanowiliśmy zająć się również i  tym problemem podczas tworzenia tej innowacji.

Charakterystyka innowacji:
Opracowana przez nas innowacja  „Bezpieczni w domu, szkole,  na drodze…" przeznaczona jest realizacji  w  klasach I –III.

Głównym celem wprowadzenia innowacji jest zapobieganie wypadkom  i minimalizowanie skutków zagrożeń oraz wyposażenie uczniów w wiedzę z zakresu wychowania komunikacyjnego i udzielania pierwszej pomocy.
Uczniowie powinni nie tylko poznać zasady zachowania bezpieczeństwa na drodze, w domu, w szkole i w innych środowiskach społecznych, ale również umieć wdrożyć odpowiednie postępowanie w sytuacji zagrożenia życia, wypadku, czy katastrofy. Powinni też nabyć praktyczne umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w realnych wydarzeniach i zdobyć kartę rowerową. Efektem innowacji będzie uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu pierwszej pomocy  oraz rowerowego „prawa jazdy”. Kartę rowerową otrzyma każdy uczeń, który zdał egzamin teoretyczny i praktyczny  oraz ukończył  10 lat. Pozwoli to uczniom na możliwie wczesne, a jednocześnie zgodne z prawem korzystanie z dróg publicznych.  Realizacja innowacji  odbywać się będzie w ramach edukacji wczesnoszkolnej  i nauczania zintegrowanego oraz 1 godziny tygodniowo dodatkowych zajęć wynikających z art. 42 Karta Nauczyciela. Wdrożenie innowacji nie będzie wymagało dodatkowych nakładów finansowych ze  strony szkoły.

 

Opracowały:

Z. Rychlik, M. Ruzik, A. Pawełczuk


Odwiedza nas 80 gości oraz 0 użytkowników.